Kalix finns snart bara på webben

I sommar när jag besökt Kalix blev jag varse det stora antalet nedlagda affärer och tomma lokaler. Främst efter Köpmangatan, den forna livliga affärsgatan som en gång var Kalix stolthet. Första spiken var troligtvis Galleria Kalix som invigdes 2007 och som dragit till sig en mängd affärer sedan dess. Men tyvärr är det nu likadant där. Räknade till fyra stängda affärslokaler i Gallerian bara sedan ifjol. Naturligtvis kan en del hänföras till konkurser till följd av coronan men det är nog inte hela sanningen.

Det är naturligtvis så att mycket av den lokala handeln nu flyttas till webben. Och det gäller inte bara Kalix, utan det sker i alla mindre orter och städer över hela landet. Fabriker som tillverkar kartonger har högkonjunktur och bara i Husums massafabrik investeras flera miljarder kronor i kartongtillverkning.

Man kan se det hela processen tydligt på den här bilden, information för den nedlagda affären Articshop. Den finns nu bara på webben.

Det enda som verkar bli kvar i affärslokalerna efter Köpmangatan är frisörerna och några enstaka restauranger. Det är tydligen fortfarande svårt att att beställa en klippning i hemmet som utförs helt digitalt. Men det är nog bara en tidsfråga innan också det är löst. Kanske kommer vi att ha särskilda robotar i hemmet som styrs av frisörer via zoom. Men det gäller att ha en säker uppkoppling, att det inte laggar, så man riskerar att få ett klipp i örat.

Inte så dum idé faktiskt. Klippning i hemmet via zoom.
Kom ihåg var ni läste det först.
***

Föregående

En brygga

3 kommentarer

  1. Även om jag inte är någon storshoppare tycker jag det är trist med tomma lokaler i stan.

    Jag vill helst prata med en person när jag handlar. Ett socialt sammanhang, helt enkelt. E-handel är en styggelse med hundratusentals försändelser av skräp från t.ex. Kina.

    Men, men … det finns rapporter om att folk i allmänhet har börjat återvända till affärer.

    Och du Sven … Två nya butiker öppnar i Smedjan i oktober. En herrekipering!!! Det finns chans till stil även för dig.

    • Sven Teglund

      Hahaha… det räcker nog med Dressman för mig när det gäller ekipering, du vet ju att jag helt saknar stil, och det är kroniskt. 🙂

      Jag är nog lite tvärtom som dig, jag vill helst inte prata med någon expedit när jag handlar. Tycker inte om att vara kund där personalen säger trevliga saker som de inte menar. Om någon frågar, vill du ha hjälp? så svarar jag alltid nej 🙂

  2. Tyyyypiskt Dressman. Där talar man inte sanning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

© Sven Teglund